Etiketter

onsdag 24 april 2013

hkk


1.Våra tacos var goda det var min tredje gång jag åt tacos brödet gjorde vi själva. Våra tacos var väldig fina. Brödet var bra men det var svårt att äta för att vi hade lite för mycket grönsaker. 

  1. Arbetsplaneringen par perfekt vi gjorde exat efter arbetsplaneringen. Jag gjorde kanske lite mindre en Sofie för att jag av har aldrig gjort tacos hemma hos mig. 

Material 
  1. stekpanna 
  2. Kniv
  3. Skärbräda
  4. Stekspade 



Tacoköttfärs. 2 personer
150 g färs
1 tsk olja
1/2 hackad gul lök
1/2 pressad vitlöksklyfta
2 krm salt
1/2 tsk spiskummin 
1/2 tsk chilipulver
1/2 msk tomatpuré
1/2 dl vatten

Bröd (sid. 284) 
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl vatten
1 1/2 msk flytande matfett

Tillbehör. (Kommer kanske ändras då jag inte vet exakt hur mycket som behövs)
1/4 gurka
1/4 paprika
3 msk majs
2 sallads blad
1 tomat
1 dl riven ost
1 msk taco sås (medium)


Metoder.
Fräsa, sjuda, grädda, 
Hacka, blanda (arbeta ihop), kavla, ansa.

Arbetsplanering
Vi börjar med köttfärsen, eftersom den tar längst tid. Den ska sjuda i 5 minuter vilket ger oss tid till t.ex brödet som tar ca 6 min att grädda. Eftersom brödet ska svalna kan en börja med brödet samtidigt som en gör köttfärsen. Att hacka grönsaker tar inte lika lång tid och kan göras medan köttfärsen sjuder.


1. Vi börjar med brödet , eftersom det tar längst tid
2. Sedan gör vi köttfärsen.
3. Ansar och hackar grönsakerna.
4. Dukar. Äter
5. Diskar.



















                                                          

Sid. 96


Gissning: 90 kr

Blandfärs, färsk 7,35
Chilipulver, glasburk 0,585
spiskummin, glasburk 0,39
salt, med eller utan jod 0,03
gul lök, färsk 0,65
Matolja 0,12
Vitlöksklyfta 0,15
Tomatpuré 0,36

Gurka, färsk 3,0
Paprika röd, färsk 0,98
Majskorn 1,875
Tomat, färska 3,0
Prästost, mild, hårdost 2,96
Sallad, isberg, färsk 1,875

Bovetemjöl 8,61
Bakpulver 0,18
Milda, stek och bak 0,72

Sammanlagt: 46,45:-










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar