Etiketter

onsdag 15 oktober 2014

Kläders betydelse i samhället - Novellen ´´Pälsen´´

  • Skriv en text där du berättar om vad kläder har för betydelse i samhället. Exempel på vad du kan skriva om: Måste man ha snygga märkeskläder för att bli accepterad av kompisarna? Varför måste man han uniform i vissa yrken?

När jag läste novellen ”Pälsen" av Hjalmar Söderberg tänkte jag på mig och mina kompisar och våra snack om märkeskläder. Jag måste erkänna att jag tycker mycket om att ha märkeskläder på mig. Jag och min familj har valt att köpa märkeskläder inte därför att dem är dyrare utan på grund av att dem har mycket bättre kvalitet och håller mycket längre tid än dem lite billigare kläderna och att jag trivs bättre när jag har något fint på mig. Doktor Henck, huvudperson i novellen ”Pälsen" drömde om en päls men eftersom han hade familj, två barn och hustru hade han inte råd med att köpa en dyr päls. Jag tror att doktor Henck visste om att han inte hade så mycket liv kvar och därför ville inte köpa dyra kläder åt sig själv även om han var mycket gladare den stunden när han fick ha den fina, dyra pälsen på sig.

Jag tycker att det våra kläder säger mycket om oss, om det vilka vi är och vilket samhällsgrupp tillhör vi. Olika samhällsgrupper har olika klädstill t ex Emo klär sig i svarta långa kläder. Fjortisar har mycket smink och hårvax och är mycket modemedvetna. Kläderna har även betydelse bland dem som idrottar. Innan var det viktigt att idrottskläderna var bekväma medan nu måste dem vara fina och helst av bra märke. Jag tycker att det är spännande att kläder som vi som bor i Sverige tycker att de är fina behöver inta alls vara fina i andra länder och andra världsdelar. Jag menar att att folk klär sig annorlunda i Irak, Indien, Bolivia och i Sverige.

Kläder är viktiga även bland vuxna. Olika yrkesgrupper har olika klädstilar som gör att alla vet vilket yrkesgrupp man är. När man går till banken träffar man alltid folk kläda i fina, rena kostymer medan hantverkare brukar alltid ha smutsiga, fläckiga arbetskläder på sig. Det finns även vissa yrkesgrupper som t ex brandman som arbetar vid höga temperaturer och deras arbetsuniform måsta hålla den höga temperaturen utanför dräkten, medan en fotomodell arbetar ofta i balklänningar eller bikini. Doktor Henck, huvudperson i novellen tillhör de högutbildade människor. Han tycker att han borde ha en päls eftersom en dyr päls kan höja hans status.

I vår klass accepteras alla klädstilar. Killar pratar inte så mycket om modet och olika märkeskläder men det gör kanske tjejerna. Jag tycker att det är bra att i vår klass accepteras alla sorters kläder och klädstilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar